Stap voor stap aansluiten op eHerkenning

Wilt u uw diensten veilig en betrouwbaar online toegankelijk maken met eHerkenning voor uw gebruikers? U kiest zelf met welke eHerkenningsmakelaar u de aansluiting op eHerkenning regelt en een contract afsluit.

Het stappenplan leidt u door de belangrijkste aspecten in het aansluitproces.

Stappenplan

Stap 1. Richt een projectgroep in

Bepaal wie binnen uw organisatie bij het aansluitproces betrokken moet worden. Denk daarbij aan:

  • beleidsverantwoordelijken
  • architecten
  • uw softwareleverancier
Stap 2. Breng de situatie in kaart

Breng met de in stap 1 samengestelde projectgroep onderstaande aspecten in kaart:

  • Welke diensten maakt u online toegankelijk via eHerkenning?
  • Hoe richt u de backoffice en achterliggende (ICT)processen in?
  • Wat moet u doen om uw huidige software gereed te maken voor eHerkenning?
  • Hoe richt u uw communicatie intern en richting uw gebruikers in?

U kunt advies vragen aan een van de erkende makelaars.

Neem contact op met een eHerkenningsmakelaar

Stap 3. Kies het juiste betrouwbaarheidsniveau

U bepaalt op welk betrouwbaarheidsniveau uw diensten online toegankelijk moeten zijn. Het kan zijn dat u verschillende online diensten aanbiedt en voor elke dienst een ander niveau vereist.

EHerkenning geeft u de keuze uit 4 verschillende betrouwbaarheidsniveaus.

Lees meer over de betrouwbaarheidsniveaus

Bepaal het juiste betrouwbaarheidsniveau met de handvatten

Stap 4. Kies een eHerkenningsmakelaar

Een erkende eHerkenningsmakelaar helpt u bij de aansluiting op eHerkenning. Zij onderscheiden zich op diverse punten. Vraag daarom bij meerdere makelaars een offerte op en let op het volgende:

  • prijs (eenmalig/terugkerend)
  • mogelijkheid tot extra maatwerk en de mate van gewenste ondersteuning
  • mogelijkheid tot aanvullende S.L.A.-afspraken
  • bestaande contacten met uw softwareleverancier

Lees meer over de erkende makelaars

Stap 5. Aansluiten en testen

De technische aansluiting regelt u samen met uw gekozen makelaar. Uw makelaar regelt het volgende voor u:

  • Contact en afstemming met uw softwareleverancier als dat nodig is.

  • Inrichten van technische zaken, zoals het standaard koppelvlak van eHerkenning naar achterliggende systemen.

  • Vertelt u via de handreiking dienstencatalogus welke verplichte gegevens u voor de dienstencatalogus moet verstrekken.

Test samen met de makelaar en uw softwareleverancier of alle achterliggende systemen, processen en procedures goed werken.

Stap 6. Informeer uw gebruikers en intern betrokkenen
Informeer op tijd

Informeer uw gebruikers over eHerkenning. Doe dit op tijd en ruim voordat u over bent gegaan op eHerkenning. Uw klanten moeten namelijk een nieuwe inlogmethode gaan gebruiken en eHerkenningsmiddelen aanvragen. Voor uw klanten kan dit enige tijd in beslag nemen. Zonder eHerkenningsmiddelen kunnen zij niet van uw online diensten gebruikmaken.

Interne klantenservice

Breng ook binnen uw organisatie iedereen op de hoogte van alle ontwikkelingen en zorg dat uw klantenservice algemene vragen over het gebruik van eHerkenning kan beantwoorden.

Communicatietoolkit

Gebruik de eHerkenning-communicatietoolkit voor uw interne en externe communicatie. U ontvangt deze toolkit van uw makelaar. Deze bevat ook verplichte communicatieboodschappen en afbeeldingen voor op uw website naar uw gebruikers.